Certyfikat elektroniczny Eurocert Toruń

Implanty zębów w jeden dzień
3 lutego, 2021
Ocieplanie pianką PUR Toruń
3 lutego, 2021

Co sprawia, że warto założyć osobisty e-podpis ?

Profil zaufany a certyfikat kwalifikowany

Internet proponuje wciąż wiele możliwości, za jego pośrednictwem da się wykonać wiele spraw, też administracyjnych i urzędowych. Do tego można przede wszystkim stosować dwa sposoby potwierdzania tożsamości: profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany.

Te dwie alternatywy powstały do zastąpienia dotąd wykorzystywanego podpisu ręcznego. Chociaż nie wypierają go na stałe, dla wielu właścicieli firm używanie elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe i oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo troska o pozytywny wynik spraw np. urzędowych często wiąże się z składaniem wielu wniosków. Korzystanie z elektronicznych sposobów umożliwia zredukowanie czasu, który do tej pory każdy musiał poświęcić, aby dotrzeć do urzędu, przeważnie również wyczekać w kolejce, a następnie załatwić potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same sprawy da się wypełnić bez opuszczania domu lub biura.

Co wybrać? Profil zaufany czy e-podpis ?

Od razu warto zaznaczyć, że certyfikat kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto najpierw ocenić, do czego będziemy go stosować. Profil zaufany znajdzie zastosowanie zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP oraz CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma z kolei większe przeznaczenie, ze względu na co wielu przedsiębiorców go wybiera. Osobisty e-podpis jest wszechstronny i uwierzytelnia każdy dokument, jaki można było do tego momentu podpisywać ręcznie. Zgodmie z tym obok spraw czysto urzędowych poprzez elektroniczny podpis można sygnować też np. e-malie, umowy lub kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Dużą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem jest to, że profil jest w pełni darmowy, z kolei za elektroniczny podpis należy zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po tym czasie da się go bez trudu reaktywować. Profil zaufany także ma swój termin do 3 lat.

Jeżeli ktoś potrzebuje zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany będzie jak najbardziej wystarczający. Natomiast e-podpis jest standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie niewielkich, rozkładając cenę na cały czas aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi bazę sprawnego działania . Szczególnie, że e-podpis działa pod kontrolą współczesnych udoskonaleń technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz identycznego wykorzystania, jakie oferuje nam profil zaufany, e-podpis  pozwala też regulowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany np. można sygnować i wysyłać sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać umowy na odległość lub uczestniczyć w aukcjach i przetargach elektronicznych. Obok tego pozwala na podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny certyfikat służy podpisywaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma tę samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak zdobyć osobisty e-podpis?

Osobiste e-podpisy sprzedawane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z szczególnie rozpoznawalnych jest certyfikat Eurocert. Aby uzyskać podpis elektroniczny należy wykupić w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt i program, przy tym określając, jak długo okres ważności certyfikat jest nam użyteczny. Po uzyskaniu kompletu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym komputerze, a następnie udać się do siedziby partnera sprzedaży, gdzie wyznaczony pracownik zweryfikuje dane osobowe nabywcy. Tylko dzięki temu certyfikat stanie się aktywowany i dobry do użycia. Spotkanie w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i trzeba na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu podpisu elektronicznego.

Jak używać osobistego e-podpisu?

Od chwili instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze i aktywacji osobistego e-podpisu, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Obsługa oprogramowaniu nie powinna powodować większego trudu. Należy podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym poprzez program widoczną opcją „podpisz” wstawić na wygenerowany dokument elektroniczną sygnaturę, kierując się wskazanymi możliwościami dotyczącymi formatu.

Chociaż osobisty e-podpis kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla prywatnych osób. Taki e-podpis zapewni pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami albo osobami prywatnymi.

Podpis elektroniczny

Komentarze są wyłączone.