W jakich sprawach pomaga notariusz?

kancelaria adwokacka toruń kancelaria toruń kancelaria
Kancelaria notarialna – kiedy potrzebujemy porady adwokata?
3 kwietnia, 2017
Płaski brzuch odchudzanie toruń modelowanie ciała zabiegi
Płaski brzuch, czyli jak się odchudzać
6 kwietnia, 2017
toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

Z jakimi sprawami należałoby udać się do kancelarii notarialnej?

W Polsce osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje bardzo istotną pozycję, bowiem nie jest wyłącznie – jak to się często określa – „osobą zaufania publicznego”, lecz również kimś, kto idealnie orientuje się w tajnikach prawa. Notariusz jest więc przedstawicielem publicznym – tak jak policjant – i jego celem jest dbanie o interesy Klienta. Do kancelarii notarialnej zawsze idzie się z konkretną sprawą i powinniśmy posiadać ze sobą wszystkie nieodzowne papiery. Te, jakie będą przez niego utworzone są stosowane jako dokumenty administracyjne oraz posiadają tzw. moc prawną. Generalnie, to co było w nich wprowadzone zaczyna obowiązywać. Nie ma się więc czemu dziwić, że do notariusza obowiązkowo musimy wziąć, m in. umowy dotyczące lokaty, umowę o podziale majątku czy umowę wynajmu działki.

Najważniejszym obowiązkiem notariusza jest postępowanie odpowiednio z przepisami prawa, zgodnie ze zdobytą widzą oraz kwalifikacjami. Ogólnie rzecz ujmując nie może stąd dojść do naruszenia interesu Klienta, kiedy osoba mająca posadę notariusza z rozmysłem krzywdzi własnych Klientów wprowadzając liczne niedociągnięcia oraz przeinaczenia. Każdego rejenta dotyczy Kodeks Etyki Zawodowej, jaki precyzyjnie zwraca uwagę na to, jak między innymi rejenci powinni postępować.

Dokumenty, jakie tworzymy we własnym zakresie, np. umowę wynajmu działki, zaświadczenie o pełnomocnictwie albo świadectwa o dostarczeniu darowizny, w sumie nie są objęte obowiązkowym potwierdzaniem przez notariusza. Zwyczajowo figuruje na nich pieczęć notariusza, jeśli zależy nam na tym, ażeby podnieść rangę oraz wiarygodność oddanego dokumentu. Ogólnie rzecz ujmując mówiąc – w ogóle nie ma takiego przymusu, stąd nie powinniśmy martwić się o następne zaświadczenia.

Rodzime prawo przyjmuje jednakże takie okoliczności, w których rejent jest po prostu potrzebny. Zaliczają się do nich papiery, które bez jego pieczątki są traktowane za nieważne.

Poniżej przedstawione zostały wybrane spośród takich dokumentów:

Umowy nabycia oraz sprzedaży wszystkich nieruchomości – kamienic, domów wielorodzinnych, działek budowlanych, obszarów uprawnych, działek rekreacyjnych itp.

Przesłanie darowizny, jeżeli zapomogą jest nieruchomość

Darowizna działki

Umowa małżonków o osobnych majątkach, a zatem tzw. intercyza

Podział spadku, w przypadku kiedy do podziału jest jakakolwiek nieruchomość

Wszelkie umowy spółek, np. akcyjnych

Wyliczone powyżej dokumenty powinny mieć koniecznie pieczątki i podpis notariusza. Pozostałe w sumie nie muszą posiadać wyglądu aktu notarialnego, można opracowywać je w dowolny sposób. Dobrze jest mieć na uwadze, że przede wszystkim umowy zawiązane przed notariuszem faktycznie są zgodne z literą prawa.

W przypadku kiedy kierujemy swoją uwagę na spółki handlowe, wówczas obowiązkowo muszą one podpisywać w asyście notariusza, np. zawiązanie spółki akcyjnej, formularze tyczące się majątku zakładowego, oświadczenie dotyczące objęcia poprzez wspólnika dokładnej części udziałów.

Przygotowanie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz uzupełnienie jej pieczątką oraz autografem rejenta podlega należytym opłatom. Są one dosyć duże, lecz zależą najbardziej od wartości przedmiotu umowy. W przypadku kiedy ktokolwiek planuje odsprzedać posiadłość wartą parę milionów złotych, wówczas powinna liczyć się z ogromnymi kwotami. Maksymalna taksa jest określona poprzez Ministra Sprawiedliwości, jednakże naprawdę jest ona wysoka. Notariusze krótko mówiąc nie są zobowiązani do stosowania najwyższych opłat, zaś co najistotniejsze – „walka” między notariuszami sama wymusza ich zredukowanie. Do rejenta zmierzamy zazwyczaj w niezmiernie istotnych sprawach, czyli takich które wymagają zaręczenia przez osobę trzecią bądź planujemy przechować ogromną sumę pieniędzy.

Czy są dodatkowo inne koszty prócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż osoba mająca posadę notariusza musi obowiązkowo przyjąć za swoją pracę wynagrodzenie, musimy opłacić podatek, m in. od czynności cywilnoprawnych oraz uregulować opłaty sądowe. Sumy owe są udostępniane przez rejenta adekwatnemu urzędowi skarbowemu bądź sądowi. Na każdym papierze mamy możliwość rzetelnie sprawdzić, co trzeba pokryć. Bardzo często Klienci dzwonią do Kancelarii w Toruniu i chcą natychmiast otrzymać informacje mówiące o tym, ile konkretnie wynoszą poszczególne opłaty. Wyłącznie w wypadku taksy notarialnej istnieje opcja negocjacji sumy, bo na różne inne opłaty osoba mająca posadę notariusza najzwyczajniej w świecie w ogóle nie ma wpływu.

Jakich rzeczy nie może robić notariusz?

Przede wszystkim – rejenci ogólnie rzecz ujmując nie mogą podejmować się prac, jakie przeszkadzałyby w jakimkolwiek sensie w spełnianiu powinności osoby zaufania publicznego. Osoba pełniąca funkcję notariusza absolutnie nie może więc zajmować się handlowaniem, pośrednictwem (przykładowo nieruchomości) albo doradztwem w interesach.

Po drugie – w ogóle nie może podejmować pracy bez aprobaty izby notarialnej, o ile nie będzie to zawód pracownika naukowego, nauczyciela lub będącego zestawieniem obu.

Po trzecie – pod tą samą nazwą ma możliwość pracować wielu rejentów (przykładowo w formie spółki cywilnej) niemniej z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli zamierzasz dowiedzieć się o wiele więcej, wejdź w ten link – Notariusz Toruń

Komentarze są wyłączone.